Skip to content
Arvid Michalsen

Arvid Michalsen

Min rare verden

  • Hjem
  • Blogger
    • På Ukjente Veier
      • På ukjente Veier
    • Historiebloggen
    • Hjertebloggen
    • Hobbyfilosoferingsbloggen
    • Hobbykokkbloggen
      • Airfryer
    • Fuglebloggen
    • Friluftslivbloggen
    • Klimabloggen
    • Privatbloggen
    • Quizbloggen
  • Om Arvid Michalsen
  • Lenkeside
  • Gjestebok
  • Arvid,s Quiztjenester
    • Film og TV
    • Geografi
    • Historie
    • Lett Blanding
    • Musikk
    • Naturvitenskap
  • Toggle search form
  • Gjøgri-Hillestad-Eidsfoss-Våle På Ukjente Veier
  • Hajern 2 Friluftslivbloggen
  • Hajeren Friluftslivbloggen
  • Svarstad-Skrim-Efteløt På Ukjente Veier
  • Helseoppdatering April 2026 Hjertebloggen
  • Kaupang-Brunlanes-Landgangen-Siljan På Ukjente Veier
  • Heddalsvannet og Nordsjø rundt På Ukjente Veier
  • På tur til Imingfjell Hjertebloggen

Myklestulen

Posted on 22. april 2026 By Arvid

Solen skinte og opplevelses trangen var enorm. Så da ble det i morgentimene bestemt at turen skulle gå til Myklestulen i Siljan/Skrim/Sauharrad området. Men, det ville jo bare være kjedelig å kjøre strake veien dit. Så jeg la turen innom Høyjord (Bildet: Stavkirken på Høyjord) – Andebu – Kodal – Kvelde – Moholt og Siljan. Måtte jo ha en Softis på Siljan når man først var i området.

Turen startet ca. kl. 10:15 lokal tid og avsluttet ca. kl. 14:45 også det lokal tid. 😄

Av Peter Fiskerstrand – Eget verk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=81768806

Av Peter Fiskerstrand – Eget verk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=81768806

Turen startet med en transportetappe hjemmefra til Høyjord Stavkirke. Kirken skal være bygget mellom siste halvdel av 1100 tallet og frem til ca. 1275. Her var det stengt når jeg ankom i dag, men jeg sakset et innendørsbilde fra Wikipedia.

Videre gikk turen til Andebu og GPS’en loste meg inn på Håskenveien som av alt førte meg forbi. Signo-Vivo Døvblindesenter. Burde sikkert ha stoppet der og besøkt min ene Niese. Men, det ble med tanken denne gangen.
Vel! Selv om veien var smal, svingete og ujevn var det en vakker kjøretur med Hvitveien som blomstret frodig på begge sider av veien. Dessuten litt gøy å se litt av Andebus dype skoger også.

Det ble en liten pitstop på Meny i Andebu for å få med seg litt forfriskende drikke på veien. Og veien førte meg videre til Kodal. Egentlig ei kjedelig strekke med skog, jorder og et hus i ny og ne. Veien mellom Kodal og Kvelde derimot byr på litt morsomme svinger, vann og snedige terrengformasjoner.

Etter å ha kjørt over Lågen ved Holm kommer man inn i det man kaller Kvelde sentrum. Så tok jeg til høyre og kjørte ca. 150 m på Rv 40 før jeg tok til venstre og mot Moholt Jernverk.
Moholt jernverk hadde produksjon mellom ca. 1736 og 1878 og var en del av Fritzøe Verk.
Bildet er fra Wikipedia: Av Arnstein Rønning – Eget verk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5709896

Tissepause for Sara
En liten drikkebekk
Surlien het det her

Så var vi kommet til ett av turens antatte høydepunkter. Siljans beste Softis på YX Siljan. PS! De er de eneste som selger softis i Siljan. Men, sånn er det bare. Jeg går inn og handler en stor og god Softis og setter meg ned på nærmeste benk ved bilen. Sara ser slunkent bort på softisen og lurer nok på om ikke hun kan få litt hun også. Ordner litt vann til boffsen og nyter utsikten (Se bildet)
Da både Sara og jeg virker fornøyde går turen videre.

Da bærer det opp Opdalsveien som etter hvert går over i Grorudveien. Så lenge man kjører på Opdalsveien er det asfalt og lett bebyggelse. Etter noen hundre meter på Grorudveien forsvinner asfalten og grusveien overtar. Og da er man samtidig i skauen.


Deilig. 😃 Hensikten med denne turen er jo å se etter vann og fiskeplasser og de er det mange av her i området. Fiskekortene er heller ikke så dyre. Tenker nok at Daniel og jeg kan få en flott fiske opplevelse i dette området i løpet av sommeren.
Men, rett ovenfor Mykle Demningen ble det stopp for denne gang. Myke veikanter med telehiv og det som verre er satte en stopper for å ta turen helt opp til Stulen.
Men, alt i alt en flott og for meg opplevelsesrik tur.

På Ukjente Veier

Innleggsnavigasjon

Previous Post: Svarstad-Skrim-Efteløt
Next Post: Hajeren

Related Posts

  • Kaupang-Brunlanes-Landgangen-Siljan På Ukjente Veier
  • Ny Campervan På Ukjente Veier
  • Hajern 2 Friluftslivbloggen
  • Denisova Cave Friluftslivbloggen
  • Hajeren Friluftslivbloggen
  • Sommerferie 2020 Friluftslivbloggen

This Day In History

No Events

Følg meg på sosiale medier

  • facebook
  • twitter
  • instagram
  • mewe

Arkiv

Arvid Michalsen

Hei på dere! Så fantastisk at dere har funnet frem til min side på den store verdensveven. 🙂

Her vil dere kunne lese om meg, hva jeg driver med og mine meninger om ting og tang.

Legg gjerne igjen en melding i gjesteboken min.

Følg også gjerne med på noen av prosjektene mine.


Kontakt meg gjerne på WhatsApp

 

Notes

  • Vipps

    Ingen ting er gratis her i verden. Selv ikke det å opprettholde en nettside. :-)
    Støtt gjerne nettstedet med en liten slant.
    Vipps til 46776585

Site Statistics
  • Total visitors : 11,622

Meta

  • Logg inn
  • Innleggsstrøm
  • Kommentarstrøm
  • WordPress.org
  • Ut å søke jobb Hobbyfilosoferingsbloggen
  • Endelig under 100 Hjertebloggen
  • Hunden på Hovden Privatbloggen
  • En liten nedtur Hjertebloggen
  • Å jobbe som Vikar. Privatbloggen
  • Gjøgri-Hillestad-Eidsfoss-Våle På Ukjente Veier
  • Pensjonist???? Privatbloggen
  • Hvil i fred Privatbloggen

Copyright © 2026 Arvid Michalsen.

Powered by PressBook News Dark theme