Lørdag 2 Mai 2026
Kloaken er litt lunefull, men solen skinner og bilen er rastløs. Vi hyler innpå litt Visibilin, spiser frokost og håper på det beste.
Transporteteppen går denne gang til Komnes Kirke på Rv 40

Tar av fra Rv 40 og opp Hajernveien. Etter noen 100 meter støter man på en fysisk veibom med kortleser.
Det var en ny variant. Som regel er det automatisk skiltavlesning via Norgesbom eller så er det konvolutt betaling. Men himmel og hav løsningen fungerte helt utmerket.
Men, himmel og hav. Her var det både smalt, svingete og bratt. Nesten litt trollsk enkelte steder.
Så kommer man til et relativt flatt parti før terrenget hever seg igjen.

Og sånn går det innover og oppover før man når frem til en liten ås og ned bakken til Komnesodden.

Her var det en rundkjøring rundt en rasteplass med god utsikt over Hajern. Parkerte bilen og gikk for å nyte naturen.
Sara synes dette var tipp toppers









Planen var å ta en avstikker til Fisiko og Helvetesdalen men, etter 150 meter dukket det opp 3 karer med motorsag og et par furutrær som hadde lagt seg til å sove midt i veien. Jeg kunne selvfølgelig ha ventet til kveldinga til motorsag geriljaen var ferdig med ryddejobben. Men, jeg valgt å snu og kjøre ned igjen.

Etter en stund stoppet jeg på en liten rasteplass med utsikt over Lågendalen. Her måtte jeg lufte vannavlateren og nøt utsikten samtidig. En liten kaffetår ble det også tid til.
Deretter ned på Rv 40 og strake veien hjem igjen.
En flott short-trip og nye opplevelser.
